پرسپکتیو ( Perspective ) هر بیننده ای که تصویری را بر
پرده سینما می بیند ، در ذهن خود برای آن عمق قائل می شود ، چون به این
شیوه دیدن عادت کرده است ، اما فیلم ساز علاوه بر آنکه می تواند روی تخیل
تماشاگر حساب کند ، در ضمن باید بکوشد که توهم عمق را در صحنه خلق کند و به
آن حال و هوای واقعی بدهد. پرسپکتیو صحنه و روابط فضایی اشیا عمدتا به عوامل زیر بستگی دارد : فاصله دوربین از صحنه : با
توجه به فاصله دوربین از صحنه ، می توان پرسپکتیو صحنه را کم یا زیاد کرد.
از طرفی نیز ، دوربین متحرک در موازات شخصیت ها به صحنه عمق می بخشد و در
ضمن مستمرا چشم انداز تصویر و روابط فضایی اشیا را عوض می کند و به این
ترتیب نوعی پرسپکتیو تداومی ایجاد می کند. فاصله
کانونی عدسی در پرسپکتیو تصویر بسیار موثر است. معمولا هر چه فاصله کانونی
عدسی کمتر باشد ، پرسپکتیو تصویر بیشتر و هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد ،
پرسپکتیو کمتر می شود. عدسی های با فاصله کانونی کم ، اشیاء نزدیک را بزرگ
تر و اشیاء دور را کوچکتر نشان می دهند و این خود بسیار به پرسپکتیو تصویر
کمک می کند ، در حالی که عدسی های با فاصله کانونی زیاد ، اشیاء موجود در
فاصله های دور را بزرگ تر و لاجرم نزدیک تر نشان می دهند و در عین حال
اشیاء نزدیک را به عقب می کشند و به این ترتیب از پرسپکتیو تصویر می کاهند. میزان باز بودن دیافراگم : بر اثر تجربه ثابت شده است ، هر چه دیافراگم دوربین بسته تر باشد ، پرسپکتیو تصویر بیشتر می شود. از
آنجا که نور زیاد سبب بسته شدن دیافراگم و درنتیجه افزایش پرسپکتیو می شود
، می توان آن را نیز به نوعی در تغییر پرسپکتیو موثر دانست. از طرفی نوع
نورپردازی تصویر ، می تواند به نوعی در فضاسازی سه بعدی اثر بگذارد ، برای
مثال نور پشتی سوژه را از پس زمینه جدا می کند و به این ترتیب در سه بعدی
بودن تصویر موثر واقع می شود. چند نکته مهم در پرسپکتیو �
هر گاه زاویه تصویر مورد نظر بسته باشد ، یعنی یکی از نماهای کلوزاپ ،
مدیوم کلوزاپ یا اکستریم کلوزاپ ، باید پرسپکتیو تصویر را کم کرد. زیرا
معمولا دلیل فیلم ساز برای استفاده از این گونه نماها ، جلب توجه بیننده ،
تنها به قسمتی از صحنه بوده و پرسپکتیو به این مسئله کمک می کند و سبب
برجسته سازی آن بخش می شود. � هر گاه
زاویه تصویر مورد نظر متوسط باشد برای مثال یکی از نماهای مدیوم شات و
مدیوم لانگ شات ، باید پرسپکتیو صحنه را نیز متوسط انتخاب کرد تا هم سوژه و
هم اندکی از اطراف ان دارای وضوح خوب و روابط فضایی قابل قبول باشند. �
هرگاه زاویه تصویر باز باشد مانند یکی از زوایای لانگ شات و اکستریم لانگ
شات ، باید پرسپکتیو تصویر را زیاد کرد ، زیرا فیلم ساز به این دلیل از این
نماها استفاده کرده که می خواسته توجه بیننده را به تمام صحنه جلب کند ،
بنابراین باید پرسپکتیو را زیاد کرد تا همه عناصر موجود در قاب تصویر دارای
وضوح خوب و ارتباط فضایی قابل قبول باشند www.danizfilmstudio.net
این
واژه در سینما ، ناظر بر شیوه به نمایش در آمدن اشیا و روابط فضایی آنها
با یکدیگر در سطح صاف و تخت پرده است ، به این معنی که تماشاگر باید دوری و
نزدیکی اشیا و فاصله آنها از یکدیگر را در تصویری که می بیند ، حس کند. از
آنجا که در سینما ،تصویر سه بعدی واقعی به تصویری دو بعدی بدل می شود ،
فیلم ساز باید برای خلق توهم عمق صحنه و یک فضای سه بعدی ، مراقب پرسپکتیو
باشد.
نوع عدسی مورد استفاده :
� دو نما از فیلم همشهری کین ( 1941- Citizen Kane ) ، ساخته ارسن ولز. در این دو نما از عدسی با فاصله کانونی کم استفاده شده و پرسپکتیو تصویر را افزایش داده. �
میزان نور :
ممنون از اطلاعاتتون.موفق باشید.
عالی بود عزیز
موفق باشی
بزودي راه اندازي راديو اينترنتي عروس
ليوان آب مشكلات را همين امروز زمين بگذار دوست من
نمونه اي از عكسهاي من و حرفهايي از سوژه.danizfilmstudio.com
معرفي يكي از بهترين سالنهاي زيبايي در كرج براي دو ستاي خوبمdanizfilmstudio.com
ده نكته مهم در عكاسيdanizfilmstudio.com
تشريفات خوب .هر خواننده ي بنام كه بخواين و هر سبك فيلم و عكس
استفاده از خدمات مجالس با تخفيف و دعوت به همكاري
چند سبك عكس پيشنهادي براي عروس خانمها
41847 بازدید
26 بازدید امروز
2 بازدید دیروز
43 بازدید یک هفته گذشته
Powered by Gegli Social Network (Gohardasht.com)
Copyright ©2003-2024 Gegli Social Network (Gohardasht) - All Rights Reserved
Developed by Dr. Mohammad Hajarian